Vijf tips voor een betere slaap

Goed slapen is de sleutel tot succes. Je bent gelukkiger, minder chaotisch, spontaner, hebt een beter geheugen en kan goed werken. Het is essentieel, maar hoe zorg je er nou voor dat je goed slaapt en dat niets jou in de weg zal staan? Er is een heleboel dat roet in het water kan schoppen en je van een goede nachtrust af kan houden, maar tegelijkertijd zijn er ook een heleboel dingen die je kan doen om die rust juist te bevorderen.

Ten eerste is het belangrijk dat je een goed matras 160×200 hebt. Een goed matras is een kwaliteitsmatras die stevig is en niet ouder is dan pakweg 7 tot 10 jaar omdat de vering dan minder goed werkt. Je kan dan het beste een nieuw matras kopen, bijvoorbeeld op just-dream.nl. Ook is het belangrijk dat je op vaste tijden slaapt zodat je biologische klok hier gewend aan raakt. Bovendien maakt je lichaam dan melatonine aan waardoor je sneller slaapt. Zorg ook dat je slaapkamer donker en stil is, zodat niets je afleidt.

Het voedingspatroon is ook erg belangrijk. Wat we eten, bijvoorbeeld cafeïne en veel suikers, zijn van invloed op hoe goed we slapen. Ook als we vlak voor het slapengaan nog van alles gaan nuttigen is de kans ook groter dat we niet zo goed zullen slapen. Een volle maag betekent dat de spijsvertering weer wordt ingeschakeld en dat het lichaam juist actief wordt, terwijl je om te slapen juist rust nodig hebt.

Tot slot is ook de levensstijl een bekende factor die meer invloed heeft op hoe je slaapt dan je misschien denkt. We weten allemaal dat ’s avonds computeren en TV kijken zorgt dat je minder snel in slaap valt door het felle licht van het scherm, maar het is minder bekend dat voldoende beweging ook zorgt voor een betere nachtrust doordat het lichaam vermoeider is.

 

https://www.just-dream.nl/

About the Author