Ik stop nu
Zakelijk

SEO zelf doen of een SEO bureau inzetten?

Je kan er niet om heen: SEO is cruciaal voor bedrijven met een website. De online vindbaarheid van een website moet je optimaliseren. Zonder online vindbaarheid, geen bezoekers. En dat is nu nét wat je als website eigenaar wilt vermijden. Kies je ervoor om zelf de SEO uit te voeren of zet je een SEO bureau in? Lees er hier alles over.

Search Engine Optimization (SEO) is een vorm van online marketing. Het is nu belangrijker dan ooit. Waarom? Gebruikers zoeken steeds vaker in Google met een mobiele telefoon. Het verschuift de focus van desktop-search naar mobile-search. De online zichtbaarheid van een onderneming is cruciaal voor het voortbestaan van het bedrijf. Oftewel, iedereen met een website heeft belang bij SEO.

De voordelen van zelf SEO doen

Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO, is het van belang dat je veel kennis over SEO verkrijgt. Lees je in. Gebruik hiervoor de blogs vanuit Google, of de blogs van andere SEO specialisten. 

Voordat je begint is het van belang om het fundament van SEO te begrijpen. SEO bestaat uit linkbuilding, techniek en content. Content en techniek vallen onder on-page SEO. Linkbuilding valt onder off-page SEO. Content is één van de belangrijkste pijlers van SEO. Google gebruikt content om te begrijpen waar een website over gaat. 

Wanneer een bezoeker getriggerd wordt door content, besteedt hij/zij meer tijd op een website. Dit neemt Google mee tijdens de indexatie van jouw website. Indexeren is het opnemen van een website in de zogenoemde index. Zo plaatst Google jouw website in een categorie. Wanneer een zoeker bepaalde zoektermen intypt, komt deze website naar boven.

Techniek gaat om de gebruiksvriendelijkheid van een website. Snelle en veilige websites komen hoger in Google te staan. Linkbuilding zorgt voor links van andere websites naar jouw websites. Op deze manier geven andere websites waarde door aan jouw site. 

De voordelen van zelf SEO doen:

  • je behoudt de controle over alle beslissingen;

  • jij weet wat jouw business nodig heeft;

  • bespaar agencykosten.

De voordelen van een SEO bureau inzetten

Het is goed mogelijk om zelf zoekmachine optimalisatie uit te voeren. Toch is het technische onderdeel van SEO lastig. Wanneer je een fout maakt in de techniek, is dit funest voor een hoge positie in Google. Linkbuilding vergt een groot netwerk. Wanneer je dit niet bezit, kan SEO lastig worden. 

Om die reden kiezen veel ondernemers voor samenwerken met een SEO bureau. Zo’n SEO bureau heeft al veel ervaring met bedrijven uit verschillende branches. Daarnaast zijn zij gespecialiseerd in SEO. Hiermee ben je er zeker van dat SEO goed uitgevoerd wordt. 

De voordelen van een SEO bureau inzetten:

  • SEO specialisten boeken in korte tijd al resultaten;

  • SEO specialisten weten precies wat voor jouw bedrijf werkt;

  • behoudt de focus op de corebusiness.


Lees meer over wat een SEO specialist zoals Ralf van Veen voor jouw business kan betekenen.

https://ralfvanveen.com/steden/